02188815266 info@telirco.com

جهت دریافت مشاوره و دموی رایگان محصولات تلیرکو،کلیک کنید!

چگونه سرویس USSD را برای یک شرکت یا شخص حقیقی دریافت کنیم؟

USSD چیست؟

در پاسخ به این سوال ، که چگونه می‌توان سرویس USSD را برای یک شرکت یا شخص حقیقی دریافت کرد، می‌توان گفت که این سوال برای افرادی مطرح می‌گردد که در مورد این سامانه کددستوری (پلت‌فرم USSD)، به‌خوبی اطلاعات دارند. پس نیازی نیست که به تعریف کددستوری و توضیحاتی در مورد آن بپردازیم. مستقیم می‌رویم سر اصل موضوع.

ویژگی‌های سامانه USSD را معرفی می‌کنیم و روش دریافت سرکد، پلت‌فرم و سایر مواردی که لازم است برای دریافت کد USSDو راه اندازی سرویس  USSD برای یک شرکت یا شخص حقیقی بدانید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

درواقع در پاسخ به این سوال که خیلی از افراد می‌پرسند که  آیا بدون داشتن دانش فنی در مورد USSD، می‌توان سرویس USSD را برای شرکت یا شخص حقیقی دریافت کرد؟ آن را مدیریت کرد و به‌طور کل در کسب‌وکار خود از آن بهره برد؟ باید گفت: آری.

 اما چگونه؟ 

از سیر تا پیاز راه اندازی سرویس USSD  برای اشخاص حقیقی و حقوقی

در این مقاله سعی داریم کلیه اطلاعاتی که برای راه اندازی یک سرویس بر بستر USSD مورد نیاز هست را به شما ارائه کنیم. مدیران شرکت ها و سازمان‌های زیادی شاید به این نتیجه برسند که کانال ارتباطی USSD را در کنار بقیه راه‌های ارتباطی خود با مخاطبان برقرار نمایند.

 نکته‌ای که باید در این مرحله توجه داشت، ماهیت بستر USSD و نوع سرویس‌هایی است که می‌توان بر روی این بستر راه‌اندازی نمود. از ویژگی های خاص بستر USSD می‌توان موارد زیر را نام برد:

  1. محتوای قابل ارائه فقط می‌تواند در قالب متن باشد.
  2. در هر صفحه از یک سشن USSD می‌توان تنها 82 کارکتر فارسی جای داد.
  3. امکان ارسال لینک وب سایت در سشن USSD وجود ندارد.
  4. محتوای سشن های USSD قابل ذخیره سازی نیستند.
  5. از USSD برای محتواهای اطلاع رسانی و یا ثبت نام و پرداختی بیشتر استفاده می‌شود.
  6. هم‌چنین از USSD به دلیل امکان تعامل ادامه دار با مشتری در یک سشن، می‌توان برای محتوای نظرسنجی به خوبی استفاده نمود.
  7. در حالتی که پلت‌فرم USSD به وب سرویس‌های ارسال پیامک متصل باشد با ترکیب آن با سرویس پیامک می‌توان محتواهای اصلی را در انتها با پیامک به مخاطب انتقال داد

موارد فوق ویژگی‌هایی هستند که مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها و یا طراحان سرویس با علم به آن‌ها می‌توانند راهکارهای خوبی را بر بستر USSD ارائه نمایند. بنابراین با فرض اینکه شما به عنوان کسی که قصد ارائه محتوا بر بستر USSD را با توجه به مطالب بالا دارید، به سراغ مراحل راه اندازی این سرویس می‌رویم.

تهیه سرکد و زیرساخت USSD

بدیهی است که راه‌اندازی سرویس USSD جزء سرویس‌های اپراتورهای موبایل می‌باشد. به طور کل سرویس‌های موبایلی 2G به دو نوع MT و MO تقسیم می شوند. در سرویس‌های  MT (Mobile terminate)  سرویس از سمت ارائه کننده محتوا (CP) می باشد.

 به این معنی که درخواست برقراری ارتباط از سمت CP، از طریق بستری که اپراتور موبایل در اختیار آن قرار داده، به سمت شبکه موبایل و موبایل مشترکین اپراتور ارسال می‌شود. از این نوع سرویس‌ها ارسال پیامک از طریق CP ها و پنل‌های وبی آن‌ها را می‌توان نام برد. همچنین سرویس Push USSD که در واقع سشن USSD با درخواست CP بر روی گوشی مشترک باز می شود از این نوع سرویس‌ها می‌باشد.

در سرویس‌های MO (Mobile Originate) شروع تعامل سرویس از موبایل مشترک آغاز می‌گردد. مانند سرویس‌های  USSD که مشترک با شماره‌گیری یک کد USSDوارد یک سشن به عنوان مثال جهت خرید شارژ می‌شود.

اپراتورهای ایران تا کنون سرویس USSD Push را به هیچ کدام از مشتریان سازمانی و کسب و کارها ارائه نکرده اند. ولی امکان راه‌اندازی سرویس USSD معمولی یکی از خدمات جذاب اپراتورهای موبایل برای سازمان‌ها و کسب و کارهای بزرگ و متوسط می‌باشد.

با این اوصاف می‌توان دریافت که در ابتدای طراحی و راه‌اندازی یک سرویس USSD باید به فکر دریافت زیرساخت آن و یک سرکد USSD باشید. جهت تهیه زیرساخت USSD از دو طریق می توانید اقدام نمایید که ما تحت دو راهکار به شما ارائه می کنیم:

راهکار دریافت سرکد  USSD از اپراتورهای موبایل

کدهای دستوری USSD در کشور توسط اپراتورهای موبایل ارائه می شود. در واقع اگر هر سازمان و کسب وکار نیاز به راه اندازی یک راه ارتباطی با مخاطبین از طریق USSD و راه اندازی سرویس های محتوایی و پرداختی را داشته باشد، باید از طریق درخواست به اپراتورهای موبایل (همراه اول، ایرانسل و رایتل) اقدام نماید.

 برای این کار باید به صورت مجزا به اداره فروش سازمانی هر اپراتور درخواستِ داده و استعلام قیمت شماره‌های USSD را نمایید.

قیمت سرکدهای USSD | کدام سرکدها گران‌تر هستند و کدام ارزان‌تر؟

تفاوت قیمت‌ها در اپراتورها بر اساس این‌که کد USSD  مورد نظر شما چه تعداد رقم داشته باشد متفاوت می‌باشد. کدهای 2 رقمی و 3 رقمی گران‌تر و کدهای 4 رقمی و غیر رند ارزان‌تر می باشند.

 در اپراتور همراه اول فاکتور دیگری که در قیمت تاثیرگذار می باشد تعداد سشن می باشد. در واقع همراه اول یک هزینه خود سرکد را از مشتری اخذ می کند و در ادامه بهره برداری هزینه بسته های سشن نیز از مشتری دریافت می کند. این هزینه در اپراتور ایرانسل و رایتل وجود ندارد (البته فعلا!) و ایرانسل و رایتل هزینه سالیانه را بر اساس TPS (Transaction per second)  از مشتری دریافت می نمایند.

راهکار دریافت زیرکد از شرکت‌های دارای سرکد USSD

در این حالت شما می‌توانید به سراغ شرکت‌هایی که خود قبلا از اپراتورهای موبایل سرکد تهیه نموده اند مراجعه کرده و درخواست یک زیرکد از آنها کنید. در این صورت باید بر اساس سیاست و مارکت آنها عمل نموده و محتوای خود را در پلت‌فرم مدیریت سرویس‌های کد‌دستوری که آن شرکت دارد (اگر داشته باشد!) قرار دهید.

منظور از زیر کد عدد بعد از * دوم در کد USSD می باشد. به عنوان مثال:

*500*xxxx#

این یک زیرکد 4 رقمی از سرکد 500 می باشد.

بعد از توافق با اپراتور و یا شرکت‌های دارای سرکد USSD ، شما باید یک پلت‌فرم جهت مدیریت محتوا و سرویس‌هایی که قصد راه اندازی آن‌ها را بر روی کد USSD خود دارید، تهیه کنید.

پروتکل‌های ارتباطی با اپراتورها برای راه اندازی سرویس USSD

با فرض اینکه توافق شما با دریافت سرکد مجزا برای سرویس USSD از اپراتور مورد نظر خود بوده، در این مرحله اپراتور سرویس USSD را به شما بر اساس دو پروتکل UAP و URL  ارائه می‌نماید.

جهت ارتباط با شبکه اپراتورها باید استانداردهای امنیتی آنها را رعایت کنید. به عنوان مثال اپراتور همراه اول تنها به سرورهایی که در مرکز داده افرانت بوده و سرویس لینک توحید (در حال حاضر به نام می باشد) داشته باشند ارائه سرویس می نماید. و یا ایرانسل تنها به سرورهایی که از طریق MPLS به شبکه ی آن متصل باشند ارائه ی سرویس می نماید. بعد از برقراری ارتباط با اپراتور نوبت به انتخاب پروتکل ارتباطی می باشد.

در حال حاضر پروتکل مرسوم در بین اپراتورها URL می باشد که هم ساده و هم قدرتمند است. در نظر بعضی از کارشناسان سرویس های USSD که ترافیک زیادی دارند، به عنوان مثال بیش از 500 TPS می‌باشند باید بر روی پروتکل UAP پیاده سازی شوند. که البته تجربه و نظر فنی تیم فنی تلیرکو تفاوتی بین URL و UAP در قدرت پیاده سازی ترافیک‌های زیاد قائل نمی‌شود. چه بسا این‌که پیاده سازی سرویس USSD بر بستر پروتکل URL ساده تر و پشتیبانی راحت تری دارد.

در مرحله بعد شما نیاز به یک پلت‌فرم جهت پیاده سازی درختواره ی سرویس خود دارید. پلت‌فرمی که به راحتی بتوانید هر تعداد زیرکد بر روی سرکد خود ایجاد نمایید، وب سرویس های متعددی در بدنه درختواره خود فراخوانی کنید، به سامانه پیامک خود متصل کنید و ده‌ها امکان و قابلیت که مورد نیاز سرویس های مبتدی تا حرفه ای می باشد.

این پلت‌فرم از محصولات اصلی شرکت هونام تجارت پارس می‌باشد که تاکنون به مشتریان سازمانی و خصوصی زیادی ارائه شده است. پلتفرم مدیریت کدهای دستوری تلیرکو که در آخرین تجربه  خود در پروژه دولت همراه تا 5000 TPS را با بهترین نتیجه پشتیبانی نمود، تمام نیازهای مورد نیاز برای مدیریت محتوا و سرویس های قابل راه اندازی بر روی کدهای USSD  را برای شرکت‌های کوچک و بزرگ فراهم نموده است که این مهم طی 4 سال طراحی و توسعه و بهره برداری موفق در پروژه های بزرگی مانند دولت همراه و پروژه‌های بزرگ بانکی بدست آمده است.

تیم فنی تلیرکو آماده پاسخگویی به سوالات شما دوستان عزیز در زمینه نحوه راه‌اندازی سرویس USSD می‌باشد. کافی است سوالات خود را در فروم سایت بپرسید. 

در این مقاله با عنوان ” چطور برای کسب‌وکار خود، یک پلت‌فرم USSD داشته باشیم؟” می‌توانید بطور مفصل با نحوه دریافت USSD آشنا شوید.

اگر تمایل دارید درمورد ارسال پیامک بین المللی اطلاعاتی به دست آورید، خواندن مقالات زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Articles

تازه‌ترین مقالات وبلاگ

شماره تماس

02188815266

دفتر مرکزی

تهران، خیابان طالقانی، خیابان ملک‌الشعرای بهار،پلاک14،طبقه 6، واحد 11

ساعت کاری

شنبه تا چهارشنبه:

9:00 الی 18:00

 

fa_IR
fa_IR en_US