02188815266 info@telirco.com

جهت دریافت مشاوره و دموی رایگان محصولات تلیرکو،کلیک کنید!

راه‌اندازی سرویس USSD برای سازمان‌ها در یک دقیقه!

چطور کد USSD درست کنم

چگونه در راه‌اندازی سرویس USSD برای سازمان‌ها موفق عمل کنیم؟

امروزه در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که انجام اکثریت کارها و خدمات از طریق تلفن همراه امکان‌پذیر است. درواقع ظهور تکنولوژی‌های جدید و پیشرفته باعث شده چنین امکاناتی در اختیار ما قرار گیرد. یکی از مهم‌ترین این امکانات بانک‌داری الکترونیک است که از طریق کدهای USSD بر روی بستر تلفن همراه قرار می‌گیرد. این کدها که از پروتکل استاندارد بین‌المللی بهره‌مند می‌باشند نوعی روش ارسال پیام در شبکه‌ تلفن همراه به حساب می‌آید که توانایی انجام خدمات متعددی را دارد. به همین دلیل است که در طی چندین سال گذشته استفاده از کدهای USSD بر روی تلفن‌های همراه به یکی از پرکاربردترین و ضروری‌ترین روش‌های ارائه خدمات تبدیل شده است. اما سوال اساسی اینجاست که آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که راه‌اندازی سرویس USSD برای سازمان‌ها به چه صورت انجام می‌گیرد؟ با توجه به اهمیت و کاربرد بالای این سرویس توضیحاتی در این راستا ارائه می‌دهیم.

از تفاوت USSD و SMS چه می‌دانید؟

SMS که در کشور ما از آن تحت عنوان پیامک نیز یاد می‌شود به‌گونه‌ای عمل می‌کند که ابتدا در شبکه ذخیره‌شده و پس از آن به مقصد ارسال می‌شود. اما این مسئله در سرویس‌های USSD کمی متفاوت خواهد بود. زیرا شما زمانی که اقدام برای ارسال پیام و کدهای دستوری می‌نمائید، پیام شما ارسال خواهد شد و هیچ توقف و ذخیره‌سازی صورت نمی‌گیرد. به عبارت ساده‌تر؛ USSDها یک روش جهت برقراری ارتباط بین تلفن همراه با شبکه و بالعکس هستند، در صورتی‌که پیامک (SMS) برای ارتباط بین دو تلفن همراه به‌کار گرفته می‌شود. به‌منظور راه‌اندازی سرویس USSD برای سازمان‌ها ، کدهای دستوری USSD در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

باید بدانید اغلب کدهای دستوری USSD، به صورت؛ #کد* به مشتری ارائه می‌شوند. از همین‌رو آن‌ها این امکان را دارند تا خدمات را به صورت منو مشاهده کرده و با انتخاب شماره هرکدام از خدمات و ارسال آن به سرور شبکه، درخواست خود را مطرح می نماید و سرور شبکه نیز با دریافت این شماره، درخواست مشتری را انجام می دهد. شاید به همین دلیل است که متخصصان USSD را به عنوان راهکاری برای ارتباط در لحظه می‌شناسند زیرا هیچ‌گونه تاخیری در ارائه خدمات ندارد. هر چند که به دلیل عدم خصوصیات ذخیره، در صورت از بین رفتن پوشش آن، تعامل آن با کاربر نیز قطع خواهد شد. با این‌حال این نکته نمی‌تواند از میزان علاقه و طرفداران این سرویس بکاهد.

نکاتی برای راه‌اندازی سرویس USSD برای سازمان‌ها

زمانی که به عنوان صاحب سرمایه و مدیر، تصمیم راه‌اندازی سرویس USSD برای سازمان‌ها را در فکر و ذهن‌تان پرورش می‌دهید، باید به این مسئله آگاه باشید ک همواره نکات زیادی در این راستا وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا نتایجی مثبت و خدماتی مفیدتر را به مشتریان و کاربران خود ارائه دهید. از جمله نکات موجود می‌توان به موارد زیر اشاره نمود؛

در گذشته شما به عنوان شخصی که می‌خواهد از خدمات و سرویس‌های سازمان یا بانک مربوطه استفاده نماید، در اختیار داشتن نرم‌افزارهای خاص ضروری بود. اما امروزه روش‌های جدیدی همچون USSD به دنیا معرفی شده که به راحتی توسط اپراتورهای موبایل ارائه و پشتیبانی می‌شود که اصطلاحا به آن کد دستوری می‌گویند؛ مانند #1234* .

شاید جالب باشد که بدانید USSD، بر پایه منو دسته‌بندی شده است و این قابلیت را دارد تا به راحتی لیست خدمات را تعریف نماید. در این راستا و برای راه‌اندازی سرویس USSD برای سازمان‌ها، کاربر مربوطه در ابتدا باید درخواستی را به شبکه ارتباطات سیار مانند #1234*  ارسال نماید. با انجام این کار گزینه‌هایی به صورت منو یا لیست برای آن‌ها به نمایش درخواهد آمد و با انتخاب شماره هر کدام از منوها و ارسال به شبکه مخابرات، درخواست خود را مطرح می‌کند. دقت داشته باشید درخواست شما به عنوان کاربر به صورت مستقیم از سمت اپراتور به سرویس‌دهنده ( سازمان، بانک، شرکت و…) ارسال خواهد شد و سرویس‌دهنده نیز پاسخی متناسب با نیاز شما آماده و در کسری از ثانیه ارسال می‌نماید.

کدهای دستوری برای راه‌اندازی سرویس USSD

برای اینکه بتوانید به عنوان یک سازمان، بانک، شرکت و به‌طور کلی ارائه‌دهنده خدمات مبتنی بر مشترک از طریق USSD خدمات خود را ارائه دهید باید بتوانید کد دستوری مشخصی را برای خود در نظر گیرید. در این راستا و برای راه‌اندازی سرویس USSD برای سازمان‌ها، باید به سراغ اپراتورهای سیار رفته و این کدها را خریداری نمائید و در سمت سرویس‌دهنده خود(مرکز داده یا محل نگه‌داری سرور ) تنظیمات اولیه را انجام دهید. دقت داشته باشید که درخواست‌کننده هیچ نیازی به نصب نرم‌افزار یا انجام تنظیمات خاص بر روی تلفن همراه خود نخواهد داشت. تنها کاری که باید انجام شود زدن کد دستوری که با *شروع و با # به پایان می رشد.

اپراتورهای مخابرات خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد اما اولویت آن با خدمات صوت است. با توجه به این مسئله که کدهای دستوری در پهنای باند صوت تعریف شده‌اند در نتیجه دائم در دسترس مشترکین هستند؛ به عبارت ساده‌تر اغلب تاخیرهایی که در ارسال پیام‌ها شاهد هستیم، هیچ‌گاه در خدمات مبتنی بر USSD رخ نخواهد نداد. مگر اینکه تغییراتی در اپراتور و آدرس IP مرتبط با کد دستوری رخ دهد.

کلام آخر

حال همه ما نسبت به چگونگی راه‌اندازی سرویس USSD برای سازمان‌ها آگاهی داریم و به خوبی می‌دانیم که این سرویس‌ها یک راه‌حل بسیار مناسب برای سازمان‌ها، شرکت‌ها و خصوصا بانک‌ها هستند تا خدمات خود را در بهترین حالت ممکن و در کمترین زمان ممکن به مشتریان و کاربران ارائه دهند. حال اگر شما در نظر دارید به عنوان یکی از شرکت‌های فعال خدمات خود را از طریق USSD در اختیار کاربران قرار دهید می‌توانید به بخش USSD تلیرکو مراجعه کرده و یا با مشاورین ما در تلیرکو تماس بگیرید. مطمئن باشید که تمامی سوالات و ابهامات موجود در ذهن‌تان برطرف خواهد شد.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Articles

تازه‌ترین مقالات وبلاگ

شماره تماس

02188815266

دفتر مرکزی

تهران، خیابان طالقانی، خیابان ملک‌الشعرای بهار،پلاک14،طبقه 6، واحد 11

ساعت کاری

شنبه تا چهارشنبه:

9:00 الی 18:00