دریافت پیامکی که مشتری منتظر دریافت آن باشد، خیلی خوشایند است. برعکس؛ پیامکهایی که بدون اجازه قبلی و اسپم ارسال میشوند بسیار آزاردهنده خواهد بود.
حال با این اوصاف یک فرد چطور میتواند این دو را از هم تفکیک کند و سردرگم نشود. برای جلوگیری از این مشکل و اینکه این ابزار کارامد محبوبیت خودش را در بین کاربران از دست ندهد، کشورهایی از امریکا، اروپا، استرالیا و …قوانینی را تدوین کردهاند تا از ارسال اساماسهای اسپم ممانعت به عمل آورند.
برای صاحبان کسب وکارهایی که در استراتژی بازاریابی آنها، ارسال پیامک به کشورهای دنیا گنجانده شده است، آشنایی با چنین قوانینی بسیار حائز اهمیت میباشد.
بنابراین قصد داریم در این پست، قوانین برخی از کشورهای مهم دنیا در مورد ارسال و دریافت پیامک را مورد بررسی قرار دهیم. اگر بیزنس شما هم جزء بیزنسهایی است که ارسال پیامک به کل کشورهای دنیا در پروسه کاری نقش مهمی دارد، با ما همراه باشید.
ایالات متحده: قانون حمایت از کاربران تلفن
در ایالات متحده سه ارگان مهم هستند که به مسائل مربوط به ارسال پیامک میپردازند. این ارگان ها شامل موارد زیر میباشد:
درحالیکه انجمن سامانه ارتباطات سیار (CTIA) و انجمن بازاریابی موبایل (MMA) بیشتر به تشویق کسبوکارها برای استفاده از سامانه ارسال پیامک به کل کشورها برای بازاریابی میپردازند، كمسیون ارتباطات فدرال (FCC)، قوانینی را جهت حمایت از کاربران تلفن تصویت کرده است.
شاید باور این موضوع برای ما که در ایران زندگی میکنیم، کمی مشکل باشد اما مطابق با قانون حمایت از کاربران تلفن (TCPA)، برای ارسال پیامک به اشخاص باید موافقتنامه کتبی از آنها داشته باشیم.
علاوه بر این موافقت نامه کتبی، قوانین دیگری نیز حائز اهمیت است که حتما برای ارسال پیامک به کشورهای دنیا باید رعایت شوند.
- هویت ارسال کننده شفاف باشد
- امکان امتناع از دریافت پیامک توسط کاربر محیا باشد و هر زمان تمایل داشت با پاسخ مستقیم به پیامک، بتواند ادامه دریافت پیامک را کنسل کند.
- پیامکها بین ساعت 8 صبح تا 9 شب ارسال شوند تا مزاحمت کمتری برای کاربران ایجاد شود.
پیامدهای عدم رعایت این قوانین شامل خسارات مالی از 500 دلار تا 1500 دلار برای هر پیامک ارسال شده است. بنابراین لازم است جهت ارسال پیامک به کشورهای دنیا علاوه بر آشنایی با نحوه استفاده از سامانه ارسال پیامک به کل کشورها ، تعرفهها و …، آشنایی با این قوانین و رعایت آنها را در اولویت کار خود قرار دهید.
به زودی قوانین سایر کشورها را نیز در ادامه همین پست مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ایالات متحده، قانون CAN-SPAM
این قانون با تکمیل قانون TCPA (قانون حمایت از کاربران تلفن)، ارسال پیامهای تبلیغاتی ایمیل به تلفنهمراه را ممنوع میکند. البته این قانون شامل پیامکهای غیرتجاری و یا delivery notification نمیشود.
این قانون در مورد ارسال پیامک به کل کشورهای دنیا به این صورت است که زمانیکه پیامک تبلیغاتی از طریق ایمیل به کاربران در سراسر دنیا ارسال میشود باید به وضوح تبلیغاتی بودن آن پیامک برای او مشخص باشد. درنتیجه کاربر میتواند درصورتیکه تمایلی به دریافت مستمر پیامک از آن شرکت را ندارد، دریافت پیامها را برای همیشه لغو کند.
استرالیا: قانون اسپم
در سال 2016، استرالیا قانونی مبنی بر غیرقانونی بودن ارسال پیامهای الکترونیکی تجاری ناخواسته وضع کرد. چه از طریق ایمیل مارکتینگ و چه از طریق پیامک داخلی و یا پیامک بینالملل. بنابراین دریافت رضایتنامه کتبی توسط کسب و کار جهت دریافت پیامک و ایمیل از گیرنده پیام ضروری است.
البته برعکس قانون TCPA امریکا، در قانون اسپم استرالیا، اگر بیزنسی با گیرنده رابطه قبلی داشته باشد، امکان ارسال پیامک بدون مشکل خواهد بود.
درهرصورت در تمام این قوانین لازم است که امکان “لغو اشتراک” برای مشتریان به وضوح وجود داشته باشد تا مشتری هرزمان که تمایل داشت، بتواند دریافت پیامک از شرکت را لغو کند.
تفاوت عمده دیگری که این قانون با قانون امریکا دارد این است که اگر شما یک لیست از مخاطبین را تهیه کنید. درصورتیکه آن مخاطبها به شرکت واسطه اجازه ارسال پیامک را قبلا داده باشند، شما هم میتوانید از آن لیست در ارتباطات بازاریابی خود و ارسال پیامک به کل دنیا و یا به اهالی استرالیا بهره ببرید و نیاز به اجازه مجدد نیست.
این تفاوتها نشان میدهد که قانون اسپم استرالیا از قانون امریکا کمی سادهتر بوده و سختگیری آن کمتر است.
انگلستان: آییننامه حفظ حریم خصوصی و ارتباطات الکترونیکی
در انگلستان ، آیین نامه حفظ حریم خصوصی و ارتباطات الکترونیکی (PECR) ، که توسط دفتر کمیسر اطلاعات (ICO) ، بر اساس قانون حمایت از اطلاعات، منتشر شده است، قوانین بازاریابی پیامکی را وضع مینماید.
مشابه با قانون استرالیا، باید با اجازه قبلی پیامکها ارسال شوند و امکان لغو دریافت پیامک ضروری است.
مقررات عمومی حفاظت از داده اتحادیه اروپا (GDPR)
مقررات GDPR نه تنها برای ارسال پیامک تجاری بلکه به طور کلی در مورد امنیت داده ها اعمال می شود ، و به احتمال زیاد بر همه جنبههای سازمان شما نیز تأثیر میگذارد.
آیا سیاست حفظ حریم خصوصی شما به روز است؟ شاید قبلا اجازه امکان دسترسی به اطلاعات شخصی افراد در حد یک مربع کوچک ویک تیک اختیاری خلاصه میشد اما با توجه به قوانین جدید باید برای بهرهمندی از این دسترسی کمی خلاقانهتر و به روزتر باشید.
این قانون سخت گیری خاصی نسبت به حفاظت از اطلاعات شخصی افراد دارد و چنانچه به هر دلیلی اطلاعات افشا، تغییر و یا تخریب شوند؛ GDPR از صاحبین کسب و کار میخواهد كه به قربانیان و مقام نظارتی مناسب در مورد این تخلف اطلاع دهند. نقض اطلاعات باید طی 72 ساعت پس از شناسایی گزارش شود.
حرف آخر
در هر کجا و هر زمان که سازمان شما تصمیم به استفاده از بازاریابی پیامکی بگیرد ، و بخواهد با ارسال پیامک به کل کشورهای دنیا بازار کسب وکار خود را گسترش دهد، رعایت کلیه مقررات محلی برای ایجاد اعتماد به نفس با مصرف کنندگان و مراجع نظارتی ذیربط ضروری است. با رعایت اصول رضایت ، انصراف و امنیت دادههای شخصی ، خود را به عنوان نهادی معرفی نمایید که علاوه بر ارائه محصولات و خدمات عالی ، حق انتخاب مشتریان خود را در اولویت کار خود قرار می دهد.
شرکت دانشبنیان تلیرکو، با آشنایی وتسلط کامل به این مباحث امکان ارسال پیامک به کل کشورهای دنیا را با رعایت قوانین لازم در پنل مدیریت ارسال و دریافت پیامک بینالملل در اختیار شما کاربران عزیز قرار میدهد.
0 دیدگاه